February 13, 2014

beristighfar sebentar


camna nak mulakan ...hati makin lama makin bengke..hahaha.chill everybody!!!
kisah rumah atas..itu rumah aku sebenarnya..sbb ada gate dua..so atas aku sewakan pada orang..
then yg bawah aku duduk..so tuan rumah di bawah..no bank in..bank in..pass tangan jer yew sewa tu..
kebanyakan jiran2 townhouse kat sini..dimiliki sepenuhnya kat owner ..maksud aku atas bawah diorg duduk ..jer pecahkan ..and tambah ruang supaya tanggga kat luar tu jadi dalam rumah..atau erti kata yg mudah renovation..tak paham pengubahsuaian..

kisahnya sebelum aku beli rumah ni pun ..aku sewa dulu rm600..sebelum tuan rumah ni jual..aku tak tau sebab musebab kenapa dia nak jual..ada yg kata sbb perceraian...sbb tak mampu bayar rumah.dan sebagainya..apa pun lantak lah dia..janji hati girang sbb ada rumah sendiri..
so nak jadikan cerita..akhirnya aku pindah la kat bawah sbb byk revovation yg dah dibuat..setiap bilik ada toilet.ruang dapur yg extended version la bak kata org putih..nak snap pun mmg rumah lama..itu cabut ini cabut..ditambah dgn aku ni agak kasar sket wat keje..paip mesti ada tercabut..dah semua plastik..betul gak kata plumber..plastik mana tahah lama. (amboi baik puna cover kekasaran tuan belog ni)..
mmg betul apa..

kisahnya first penyewa rumah..org nogori..
tak silap tahun 2011 masa awal2 tahun ..
pasangan suami isteri yg baru setahun mendirikan rumah tangga..
mmg nampak lord..kereta pun toyota camry hitam..
pung..pang .pung..pang tengah tahun 2012 tak ingat bulan berapa..tapi masa puasa lah seingat aku..
tiba2 berdentum-dentam bunyi hentakan kaki..dinidng bergegar..rupa2 pasangan ni tgh bergaduh..
chill jer la aku ni..ala standard org kahwin.(oii aku x cmtu pun)
dgn panggilan nama bininyer zue..aku dengar selepas seminggu jeritan minta tolong..
ni keganasan rumahtangga ke apa nie..
sbb kira dah selalu jer bergaduh..baru si zue citer yg suami dia main kayu tiga..padahal anak dia masa tu masih lagi 3 ke 4 bulan..
aku pun x nak citer panjang pasal rumahtangga orang so diorg ambik keputusan utk pindah dengan terhutangnya 2 bulan sewa..jadi dia tinggal meja makan..tilam...alat2 memasak..
doh terima jer la...

elok masa 3 bulan ..aku dan hubby berteka teki nak renovate tak..last2 pikir anak2 kecil lagi..pendapatan pun tak menentu..ada projek ada..tak der tak der la..so sekali lagi kami sewakan rumah tu dengan salah satu bilik pintunya sudah pecah gara2 pergaduhan suami isteri itu tadi..

so kali ni satu famili asal kelate..ada 5 org anak 4 dah keje..1 jer sekolah ting.2 ..
x sangka ramai nak sewa area sini..sbb kan famili ini dulukan deposit baga..so dia dulu yg dapat...diorg ni townhouse ni juga..sbbkan owner nak ambil satu rumah..nak renovate jadi banglo..so dia terpaksa pindah ..kira2 lama dah jadi org sini berbanding aku..baru 3 ker 4 thn jadi warga townhouse..
apa yg tak puas hati adalah sikap sambil lewa..anak2 pergi kerja naik kereta bukan main bergaya..kisah parking tu tak apalah..its okay..kat luar..tapi yg melibatkan halaman aku ni yg pening ..sapu jer buang sampah...sapu jer buang sampah...aik kesabaran semakin lama semakin tercabar..mungkin ujian dari Allah dapat org cmni yg tak paham bahasa..tapi aku bukan rasul ..sifat kesabaran yg tak dapat ditandingi..
Ya Muhammad ..jom selawat jap..

malas nak citer panjang..apapun yg aku sapu tu umah aku juga..
apa yg aku jaga tu umah aku juga..
bg mereka sewa tetap sewa..
hal2 kebersihan tuan rumah punya citer..
oii..kawasan sini ramai dah kena denggi..
aku dulu pun menyewa juga..tapi rumah yg kita duduk..semestinya nakkan cantik, bersih...
yelah manusia...dulu masa belajar pun aku dpt tengok manusia2 yg cmni pemalas...pengotor...tp 
itu dalaman..yg luaran mak aii..cantik giler make up..kalah artis..
sayang seribu kali sayang...



January 28, 2014

Kesayanganku..

woot..woot...
azam 2014..
cium anak2 sebelum tidur
cium anak2 nak pergi sekolah
cium anak2 selesai solat berjemaah..
cium..cium...anak2 anda..supaya mereka rasa mereka disayangi..





kiss and hugs your children..
wasalam

Foto-foto cute NAwal Nafeesa@9months

mama post banyak2 kat fb bukan sbb nak menunjuk2..tapi sbg kenangan..
semua gambar2 tu mama akan citer kat blog nie..
utk masa akan datang biar anak2 tahu mcmana rupa diorg masa kecil..kenakalan diorang...dan mcm2 cabaran mama..
sepanjang 9bulan ..dah boleh duduk..dan tumbuh 2 btg gigi
malas nak citer panjang jom tgk foto nawal yg makin lama makin geram lak tengok..
hihihi



cerita Sabtu@25Jan2014

Adik mama, Lia..sekeluarga datang.
ni adik mama dari Banting...saje2..jalan2 makan2 .. kebetulan suaminya cuti...kalo tak asyik kerja jer..
Mama selalu gak ke Banting..almaklum adik mama, chaie beli kereta baru ..jalan sakan..
cuma belum lagi pulang ke IPoh..InsyaAllah Cuti Raya Cina ni..
Anak2 mama seronok sangat sbb haikal sebaya dgn Abg long..
Jaja lak muda setahun dari Aliff...
ada geng maaa..
Mama lak masak kari special..ikan keli kari kawah tuuu...
dan sup ayam utk budak2..
apalagi licin ...adik mama dan hubby dia mmg jenis yg suka makan..
malam tu en. hubby bawa makan kat paya jaras...pekena roti arab..nasi ayam..
sbg kenangan mama cdg nak snap gambar..tp bdk2 tak mau dok diam..
mmg susah nak bergambar..tetapi mama snap gak..




Nanti datang lagi yew..
wasalam