April 3, 2009

Persiapan Kelahiran

Secara formalnya, dalam menghadapi kehadiran 'orang baru', persiapan daripada segi mental, fizikal dan ekonomi bagi anda dan suami perlu bersadia sebelum ketikanya.

Bagi sesiapa yg bakal menjadi ibu....Jom kite sama-sama check list persediaan dan persiapan diri untuk menghadapi saat-saat yg mendebarkan dan pada masa yg sama menceriakan.


  • Tambahkan pengetahuan
Bagi bakal ibu-ibu..pasti teruja nak beli pelbagai majalah pregnancy di pasaran. 1 st and 2 nd pregnancy aku Pa n Ma dan Mother & Baby lah yg jadi bahan rujukan aku..kat sini lah aku mencari petua dan mengumpul maklumat dan penjagaan baby selain bertanyakan pengalaman mak aku...tapi kalo org tua byk bebenor pantang larangnya...ha yg aku tak tahan bab makanan siap pesan tu ..ha jangan sentuh kopi dan sapu minyak panas pada perut kalu pregnant..nanti anak berkulit gelap..laki hang bukannya putih orgnyer..panas gak telinga ni...tapi kekadang tu betui..tengok my child..alhamdullilah cerah dan berkulit bersih hasil pemakanan yg sihat (tak taulah secara saintifiknyer betui ke tak!!)..

  • Ikuti kelas antenatal bersama
yg ni aku tak pernah gi pun..bukan tak teringin tapi tak der masa la..sibuk ngan bisnes..

  • Persiapan kewangan
bab ni lak mmg aku jaga..sejak 1st pregnancy..dari awal lagi dah peruntukkan sket2 untuk membeli kelengkapan baby n perbelanjaan kos bersalin

  • Hospital Pilihan
Aku ni bukanlah memilih sangat..tapi pengalaman mengajar aku supaya memilih hospital swasta..masa 1 st pregnancy aku check-up dan bersalin kat hospital kerajaan..memang payah..bukan per aku ni bisneswoman..mmg sibuk..kalu check-up kat kerajaan kena tunggulah dari pagi sampai tghari baru settle...pas tu kalu lewat seminggu ker pasti kena tegurlah ngan nurse...nak ambil ubat ker beratur...hubby aku cukuplah malas nak teman...sekali dua jer..pastu dia tinggalkan aku sorang...ha dah siap semua cal dia ambik..biler tang bersalin sedih aku nak cerita...aku mmg tau org kata anak sulong mmg lambat keluar...mmg masa tu sakit giler menunggu (mungkin aku kembar darah) ...nurse yg jaga kata dah buka 3 cm..biler dia hantar g bilik bersalin ..sorang lg cek kata baru 2 cm..berulang alik la aku mcm org bodoh..dalam keadaan sakit tu..dari wad menunggu ke wad bersalin (kira jauh gak la) ...biler aku mengerang kesakitan..nurse2 tu marah2..mmg kenyataannya baby boy aku besar 3.8kg ( 9.05 pagi ) 9 April 2006..kepala tersekat dekat 1 jam setengah...diorg tak wat perpun asyik suruh teran sampai abis tenaga aku..last2 biler nurse kata lagi 15 minit tak kluar awak akan di forsep...sakit tau...apa lagi bedebuk kluar big baby..fuh masa tu mmg aku dah tak kira apa nak jadi, jadilah..dua org bidan muda drpd aku yg menyambutnyer... Biler pregnant yg kedua..hospital PUSRAWI jadi pilihan..byk sbb aku pilih..satu dekat ngan tmpt tinggal..5 minit jer sampai..check-up cepat..dr nyer mmg berpengalaman...aku sakit tak lama...buka 7 cm jer..baby divacuum..dah kluar..yg ni baby gurl 3.35kg (9.55 pagi 28 Feb 07)...aku selesa dengan perkhidmatan yg diberikan ( semestinyer sbb berbayarkan!!!)..hubby pun ader tunggu kat sisi ..ha tp masa baby nak kluar dia lari keluar sbb takut tengok darah ..nanti dier pengsan masalah lak..apa-aper pun terpulang la kepada kemampuan anda.....
  • Beg ke hospital
ha ni aku dah 7 months for third pregnancy ..everything must be ready...sbb dua-dua baby lahir 38 -minggu..takut2 ni pun terawal lak..ha korang jgn lupa keperluan ibu n baby..semua dah siap dalam kereta...
  • Keperluan Mama
mmm...ni aku tgh dalam persiapan membeli beberapa keperluan sewaktu tempoh berpantang..jom check out the list:
  • Baju lengan panjang/pendek ( buat tambah2 jer..ni kan anak ke3 tak yah membazir)
  • seluar panjang /pendek
  • sarung kaki
  • topi (dah ader)
  • selimut (dah ader)
  • lampin / lampin pakai buang
  • barut bayi
  • tuala mandi baby
  • sabun mandi
  • bedak baby
  • minyak baby
  • bantal n tilam
  • minyak telon
  • tuala wanita
  • bengkung (dah ader)
  • kain batik, stokin...
apa lagi yer.......tu jelah kot nanti la aku cek lg aper lagi kena wat...

No comments: