May 15, 2009

My Sister's Wedding week

26 April 2009 (Ahad)
10.30 mlm
Bertolak ke Ipoh..Aku cuti seminggu sbb nak tolong mak settlekan kenduri-kendara akak aku pada 2 Mei ni.. dlm keadaan memboyot ni ape keje boleh aku tolong?? tapi sahaja memeriahkan keadaan dengan naqiu n nuyin..

28 April 2009 (Selasa)
3.00 ptg
Lia sekeluarga dari Banting sampai...lagi meriah sbb semua cucu mak dah ader..

29 April 2009 (Rabu)
5.30 ptg
hari ni naper aku asyik sakit pinggang jer.. aku tak larat nak jln asyik duduk jer...jiran2 kata..entah2 dah nak bersalin..jgn ko beranak waktu akak ko bersanding dah!!!

30 April (Khamis)
12 tgh
kak ikin (mak andam aku dulu) sampai..nak pasang pelamin n hiasan tmpt tidur pengantin...mamat yg pasang khemah pun sampai...



10mlm
Semua org sibuk bungkus-membungkus gula2..pastu kami sekeluarga pakai inai..cantik tak kreativiti sendiri...



ni lak gambar anak2 n anak sedara kat pelamin




1 Mei 2009 (Jumaat)
7.00 ptg
waktu mandikan si nuyin, tiba2 aku rasakan nak terkencing..eh darah aper ni!! aku panik jap...lalu kluar dr bilik air n bgtau mak..mak kata "eh tu tanda nak bersalin". Masa ni semua org sibuk masak-memasak sbb mlm ni ader kenduri tahlil n khatam quran. Semua org panik dan suruh Nizam bawa aku ke Hospital...tapi aku tak bawa aper pun keperluan bayi n kad klinik...yelah baru 35 minggu...masa ni aku tak rasa sakit langsung!!!

8.15 mlm
Aku dihantar ke hospital swasta ( Pusat Perubatan Islam Ar-Ridzuan) sbb tak der aper2 dokumen, cuma buku catatan 3D/4D baby jer..Sampai jer aku di CTG..nurse tanya ader kontraksi tak??? aku jawab tak rasa aper2 pun...nurse kata kat sini ader kontraksi ni...mungkin tak kuat...ok biler check bukaan dah buka 3 cm...aku warded...

9.00mlm
Dr. masuk.... aku disuntik dos pertama untuk matangkan paru2 baby...Dr kata takut biler baby kluar ari ni nanti dia tercungap2 sbb kandungan awak baru 35 minggu..kami tak nak ader komplikasi lain lak..awak ni lasak yer....aku bgtau Dr..abis tu dah kenduri...takkan sy nak duduk diam jer saya ni tak reti dok diam...kalu mlm ni tak bersalin..esok kul 9 pagi awak akan disuntik dos kedua lak...baru complete...Jiran aku kak Su n hubby ader menemaniku...

12.00mlm
Kak Su balik..mak n abah datang melawat...masa ni dah settle dah kenduri tahlil n khatam al-quran. Aku siap pesan kat mak n cu...kalu tak bersalin, esok kul 10 pagi hantar lauk kenduri, kek, muffin..semualah..nanti dah pantang tak boleh sentuh makanan ni..he..he

2 Mei 2009 ( Sabtu)
9.00 pagi
Suntikan dos kedua...matangkan paru2 baby...

10.00 pagi
bilik pemeriksaan...Dr..check bukaan still 3 cm...n masih tebal lagi..Dr suruh balik...makan nasi kenduri dulu...n esok pagi datang utk check-up seterusnyer...aku tak dibenarkan balik KL dlm keadaan begini..takut2 terbersalin kat highway..tp kalu tiba2 rasa sakit dtg kerap terus dtg ..jgn tunggu2..

11.30 pagi
sbbkan aku lambat...so tak dpt tgk majlis pernikahan kakak aku kul 10 tadi..makcik2 ni dah siap bungkuskan lauk kenduri, kek semuanya utk aku makan kat hospital...tup2 aku aku dah sampai kat umah...kecoh kejap dengan kehadiran aku ....diorg ingatkan hari ni dapt menantu dan cucu..alih2 baby dlm kandungan ni nak rasa makan kenduri dulu...tapi aku tak gerak banyak..takut aper2 jadi masa kenduri..dah lak mak, abah n nizam sibuk layan org kat luar..kang..hish dok jerlah..yg penting dapt bergambar ngan pengantin...



Bersambung.......




No comments: