October 15, 2009

Biler terkenang citer lama!!!




Rata-rata all my form 3 student boleh jawab dengan mudah...
ader 2 3 of them yg not for sure...soalan sejarah quite difficult n tak dapat jangka boleh dapat A ker tidak.. ya sejak 2 thn lepas kementerian dah tak bagi soalan straight forward dr buku...Almaklum pelajar sekarang berbeza dengan dulu...semua dah pandai...All the question byk bertanya mengenai pandangan, pendapat....science paper 2 pon byk tanya overall topic tak specific on that chapter....

Tak yah citer pasal kebijakkan anak2 sekarang ni .. tgk anak sendiri pun cukup..
my son yg 3 years pun tau mcmmana nak on computer n play games...siap bgtau mama ..."mama, jgn tekan lagi...loading tu...(aku agak kehairanan 1st time dia kluarkan perkataan tu...nak kata tau baca..blum lagi...setakat sebut A to Z tu boleh la) Aku ni cikgu...tapi tak ler mengajar anak very detail itu n ini....sbb sibuk keje.

Masa gi raya kat umah sedara (kak Ipar) aku ni dok kat Shah Alam.... dia ader 5 org anak lelaki....kat umah dia macam ader2...video games, playstation...entah benda2 tak penah tengok pun ader.almaklum anak orag kaya..aku ni nama jer computer science tapi tak pernah updated pasal games2 computer, hardware n software games ni...nak jadikan cerita...Abg long ni merayu2 kat aku nak main games...Anak2 akak ipar aku ni bgtau yg budak ni kecik lagi mana tau main2 semua ni lain lah ktorg dah sekolah..."ala bg sekejap jer kat dia...pegang2 n tekan2 benda tu nanti dia kacau mak dia tengah makan" akak iparku bersuara.

Diorg bagilah anak aku ni playstation ni... main football for 2 players...si abang darjah 5 ni pun guide anak aku (2nd player)..."tekan sini ...pas tu kat sini" aku hanya ketawa kecil...biler football game ni bermula...anak2 ipar ku ni bising2.. uhh..terror la ma budak ni main. pandailah ma dia main" jerit anak2 kak ipar ku....

tapi korang tak tengok gelagat abg long masa tu...aku hanya perhatikan jer...mata tak tengok pun skrin ...tapi dok tekan 2 jer benda tu..pas tu gol.....tu yg kelakar nyer...hai entahla aku sebenarnyer risau gak kalu anakku ni terlalu expose dengan technology....bukan tak boleh tapi mmg kena pantau ....ni baru 3 thn dah pandai main games.... aku pun tak tau kat mana dia blaja.. ...hai nampaknyer mmg tak boleh lagi ajar beli playstation ni!!!

Zaman dah berubah...
Kalu baby dulu ...kluar dari perut ibu.. tutup mata jer...masa anakku yg no3 lahir...kluar 2 kepala dah pusing 180 darjah...kiri kanan tengok orang...mata bulat jer..

Jom jap imbau kenanganku zaman persekolahan.

Biler pikir2 balik bertapa bertuah nyer aku lahir era80 an...(pernah rasa susah)
masa tu nak gi sekolah mandi kul 5.30 pagi sbb perigi jauh dari rumah..
nak buang air besar tengah malam pun takut...sbb jamban luar dari rumah...sebelah tu ader pokok ketapang besar lak....fuh berpeluh ketakutan...mak lak tunggu kat luar dengan torch light...
he3....
satu lagi kenangan aku lak mmg sekolah paling jauh (SK Panglima Bukit Gantang)...sbb sekolah berdekatan (SK Manjoi ) penuh...so kena tunggu lah dengan akak 2 sek menengah (Sri Putri), tunggu bas cik Lan ...eh masa tu bukan bas.... van kecik Cik Lan...ha2 kul 6.15pagi terpacak gelap2 tu. balik lak paling lambat...balik sekolah terus buat kerja rumah ( membasuh baju, pinggan (gilir dengan kakak) n beniaga (jaga kedai runcit) masa tu pakai kati2...gula sekati (tak silap aku 600gm),.. setengah kati ....kelakarkan biler tanya bdk sekarang blajar maths...tau kg n gram jer...kati tu aper yer??????

teringat lak ari tu.... adik ku lia ( sekolah petang ) nak tukar beg dengan aku...tup2 gi sekolah aku lak bawa beg lia sbb perasan itu beg aku....almaklumlah mata ngantuk lagi...capai jer apa yg patut tanpa berfikir panjang...ha aper nak blajo...sampai sekolah kena tegur ngan cikgu...tapi cikgu dulu2 baguih la...aper saja alasan yg kiter beri dia terima..tak marah....tak pada cikgu sekarang ...denda...rotan...(mungkin sikap budak skang yg tak jujur) tu yg ader ponteng...mcm kat tusyen aku ni...biler tegur naper tak masuk kelas...alasan saya tak suka cikgu tu!!! kat sekolah dia garang!!!!

Mmmm...satu algi kisah pasal kasut....aku kiranyer dalam golongan sederhana....tiap2 thn peralatan sekolah semua tukar....tapi bg mengelakkan kasut kotor akibat sukan...pakaila kasut lama berselang2...satu hari ni cikgu Badrul (thn 3) nak cari pelajar kurang berkemampuan utk diberi bantuan....dpt kasut baru, beg baru... kebetulan aku lak pakai kasut thn lepas masa tu...bersih tapi dah koyak bghn depan kat ibu jari....mmm lalu aku terpilih...tapi sbbkan tak sedap lak hati....aku bgtau cikgu...takyah lah cikgu ni kasut thn lepas ...kasut baru saya basuh...baik bagi pada pelajar lain yg memerlukan...cikgu Badrul akur...peristiwa ni menyebabkan aku ingat lagi pada cikgu ni....mana entah cikgu badrul tu yer ???walallah hu alam..(Hanya tuhan Maha Mengetahui)

Aper nak wat zaman dah berubah......skang zaman technology...jgn jadi seperti katak dalam tempurung dah la yer!!!!!!!

got to go...adiossssssssss ....wasalam

No comments: