January 7, 2010

Malay dilemma


Sebenonyer aku dah tak der mood nak berblogging...
nak tau per?????????????
sbb sibuk siapkan online tuisyenku...dan menguruskan kemasukan pelajar dan guru2 di 2 buah pusat tuisyenku...dan anak2 yg semakin nakal...
biasa uruskan pusat tuisyen jer...tapi ni siapkan online..fuh mmg makan masa...
permintaan terhadap online pun makin bertambah menyebabkan kami TEAM SOLSITECH
bertungkus-lumus menyediakan bahan sebaik mungkin untuk klien kami..
kemasukan 2 org anakku ke tadika terpaksa ditundakan minggu depan ...hanya tanya via fon jer..untuk booking 2 tmpt utk kelas 4 thn..

ehhh...jom pegi main topic...tersasau lak
ari tu pagi2 gie beli nasi lemak ....makcik nasi lemak tu tanya aku....interview gomen ari tu tak dpt ker?
terkejut aku dgn pertanyaan itu...bila lak tau aku gi interview??
terus terang aku bgtau tak dpt....

lalu dia kata " kesian ko yer...tak dapat".
aku bgtau bukan rezeki agaknyer...business aku nanti sapaer nak jaga?
"rugi ko tak dpt keje gomen ...gomen ni bagus...esok kalu sakit...mcm kawan makcik ..kos perubatan pun tak mampu nak bayar!!!!...hospital kerajaan pun tak nak bedah sbb tak der duit.."
aku hairan sekejap....tanya makcik tu..." org tu tak der insurans ker??"
"ader..tapi tak cukup!!!!" sambung makcik tu..
" acik pun..kalu pakcik ko tak keje gomen tak tau ler...ko nak tau..pakcik ko (hubby dier) sanggup keje gomen sampai pencen...dulu gaji rm300 jer...sampai pencen ni rm1000 lebih..kalu sakit2 dah tua2 ni kan senang.. ader kemudahan hosp bg org gomen ni.."
aku tersenyum tanpa membalas aper2.

sorry to say...aku jenis bukan jaga tepi kain org..macam makcik kat bawah tu...semua hal aku semua tau...padahal aku bukan jenis campur org...keje aku mmg tak boleh nak sembang2 sambil beli kuih...kang anak nangis...rumah tak bersapu, online learning tak siap ...

rupanyer makcik2 yg lepak2 kat bawah tu bercerita ttg family aku yer...tak sangka ambil berat betoi rupanyer makcik2 kat flat aku ni...tima kaseh byk22!!!!!!!!!!

tolonglah...open minded sket....
inilah sikap org melayu...(mungkin tak semua)
sanggup mengharap gomen utk tampung hidup..walupun gaji sket...mcm kes makcik tadi...
lepas tu marah biler org cina pegang ekonomi...biler anak bangsa sendiri naik sket cemburu..iri hati..pakai bomoh...aper semua ni ...biler kiter nak maju!!!
sekarang pun byk dah hal diswastakan ...air...tu pasal kadar air dan api meningkat...taraf ekonomi berubah...so tak payah nak perlekehkan usaha anak bangsa sendiri...give them full support!!!

abis tu nanti sapaer yg kerja swasta n sendiri ni mati er..er...abis tu naper acik jual nasi lemak... makan jer la dgn duit pencen tuuuu...
aku pun tak salahkan makcik tu sbb bak kata tun mahathir....dalam buku 'The Malay dilemma' pengaruh persekitaran dan keturunan ..kalu mak bapak keje petani...anak pun kena lakukan yg samer gak...menyebabkan melayu lemah..

ha utk pengetahuan semua......
akak n adik aku keje gomen... give them credit sbb diaorg nie jenis tak berkira...
kekadang ader gak diaorg ngadu...org lain keje sambil lewa jer...janji tiap2 bulan gaji masyuk...
akak aku peg. farmasi nak transfer ke tmpt lain pun susah padahal kerja dah lama...org baru tukar tmpat kerja dpt lak...kenapa????
alasan diorg mungkin tak cukup org nak ganti tmpat dier..sbb dia fuh!! ....mmg seorang yg berdedikasi..n passionate person.

sorang lagi adek aku keje gomen gak..staff pergigian biasa...dia kater kalu tak der patient...staff lain bersembang2 jer kt luar....siap ader wat business alat make-up...n belajar make-up waktu bekerja....

tapi aper pun....diaorg dah ader title 'pekerja cemerlang'...kena pikir gak ...hasil pendapatan tu perlu berkat...kalu tak berkat..tu yg payah tu..asyik tak cukup jerrrrrrrr....

jom kiter fikirkan mcmmna nak ubah persepsi org kiter ni...give full credit to TUN MAHATHIR ....



No comments: