February 22, 2010

uyin buat hal!!

uyin ngan tok wan

Sejak balik dari bercuti ni Uyin selalu meragam...
tak boleh ditegur, cepat marah, menangis menghentak2 badan..
sblm ni ader gak mcm ni..tapi mama boleh sabar lagi
kali ni mmg mama betul2 marah...tadi baru jer mama marah sbb dia sorang tak tido lagi , main pensel dlm gelap..kang tercucuk mata kang...nauzubillah.. pas tu baring sebelah jaja melalak sbb mama tak bagi main pensel..
jaga si kecik tu kang memang mama tak leh langsung pegang laptop..
Masa kat Langkawi..meragam tak leh blah...tgh makan ni ...menangis2 sambil baring kat lantai restoran..malu muka mama ni ...suruh Pak Lang dia tegur baru diam teresak2..
Uyin..uyin...mmg menguji tahap kesabaran mama..Abg Long dia mau gak dgr kata..Si kecik tu pun tak byk ragam..mungkin betul gak kata org tua pusar 2 di kepala ni degil sket..

Apapun sbb uyin ni lah sorang anak pompuan mama..tapi biler baca beberapa blog mengenai pendidikan kanak2...mmg sukar nak mendidik anak2 berbanding dari mengejar segulung ijazah..hhaaahaha
sokong2.... kenyataan tu...
Memang betul ibubapa sekarang perlu bersikap terbuka utk belajar dan belajar dlm menangani kerenah anak2...


Malas nak ulas panjang2..so diantara yg perlu diingat:
  • bapa jgn letak 100% tanggungjawab pada ibu dalam mendidik anak2..
  • satu lagi persekitaran.......stres mama dan bdk2 ni biler persekitaran tak luas..kat situ ler main..kat situ ler tmpt bergaduh..kat situ ler tmpt tido..makan... papa cari ler cepat umah baru yer...( kami suami isteri tgh survey umah sewa teres area kota damansara ni ..) yg byk pun apartment ...susah betoi cari umah atas tanah ni...
  • Guna reverse psycology...aku dah cuba dah cari ni...90% berkesan!!! 
  • Sentiasa bersama mereka...sewaktu mereka senyap...bermain..bukan waktu marah jer baru nak gi kat diorg...
  • beri lebih perhatian...bukan bereerti menjadikan mereka mengada-ngada..bdk2 ni pun tau mama n papa sibuk kerja....mmg nak perhatian ..
  • cuba menerapkan positive behaviour encouragement kepada anak-anak. 
  • berjumpa Psikiatri bila nampak perubahan ketara dari awal lagi pada anak2..
Terima kasih pada blogger yg sudi  berkongsi pengalaman...Adioooooooooooooooos

3 comments:

shima said...

salam perkenalan,saya sampai ke blog akak melalui ummusaif.com...saya pun ada masalah menguruskan panas baran saya dengan anak..tak tahu nak buat apa.anak saya tak la nakal sangat tp tak tahu la kenapa saya cepat melenting..sian kat haziq kekadang..just to share my feeling

ima-life said...

thanks lawati blog akak... akak pun cuba ubah sikap akak yg slalu panas baran ni biler tgk perangai anak yg keras kepala..tapi mak akak bg petua..setiap kali nak tidur usap2 kan kepala anak2...ya latif..ya latif byk kali..lembut kan hati..

silencer@chaie said...

kak ima cbe la try waktu uyin tengah meragam tu cbe g dekat dye.. n usap belakang dye.. budak kecik sukakan belaian.. n sokokng tggjwb jga ank2 tu msti kna bhgi sama rata.. suami alert please..