February 13, 2014

beristighfar sebentar


camna nak mulakan ...hati makin lama makin bengke..hahaha.chill everybody!!!
kisah rumah atas..itu rumah aku sebenarnya..sbb ada gate dua..so atas aku sewakan pada orang..
then yg bawah aku duduk..so tuan rumah di bawah..no bank in..bank in..pass tangan jer yew sewa tu..
kebanyakan jiran2 townhouse kat sini..dimiliki sepenuhnya kat owner ..maksud aku atas bawah diorg duduk ..jer pecahkan ..and tambah ruang supaya tanggga kat luar tu jadi dalam rumah..atau erti kata yg mudah renovation..tak paham pengubahsuaian..

kisahnya sebelum aku beli rumah ni pun ..aku sewa dulu rm600..sebelum tuan rumah ni jual..aku tak tau sebab musebab kenapa dia nak jual..ada yg kata sbb perceraian...sbb tak mampu bayar rumah.dan sebagainya..apa pun lantak lah dia..janji hati girang sbb ada rumah sendiri..
so nak jadikan cerita..akhirnya aku pindah la kat bawah sbb byk revovation yg dah dibuat..setiap bilik ada toilet.ruang dapur yg extended version la bak kata org putih..nak snap pun mmg rumah lama..itu cabut ini cabut..ditambah dgn aku ni agak kasar sket wat keje..paip mesti ada tercabut..dah semua plastik..betul gak kata plumber..plastik mana tahah lama. (amboi baik puna cover kekasaran tuan belog ni)..
mmg betul apa..

kisahnya first penyewa rumah..org nogori..
tak silap tahun 2011 masa awal2 tahun ..
pasangan suami isteri yg baru setahun mendirikan rumah tangga..
mmg nampak lord..kereta pun toyota camry hitam..
pung..pang .pung..pang tengah tahun 2012 tak ingat bulan berapa..tapi masa puasa lah seingat aku..
tiba2 berdentum-dentam bunyi hentakan kaki..dinidng bergegar..rupa2 pasangan ni tgh bergaduh..
chill jer la aku ni..ala standard org kahwin.(oii aku x cmtu pun)
dgn panggilan nama bininyer zue..aku dengar selepas seminggu jeritan minta tolong..
ni keganasan rumahtangga ke apa nie..
sbb kira dah selalu jer bergaduh..baru si zue citer yg suami dia main kayu tiga..padahal anak dia masa tu masih lagi 3 ke 4 bulan..
aku pun x nak citer panjang pasal rumahtangga orang so diorg ambik keputusan utk pindah dengan terhutangnya 2 bulan sewa..jadi dia tinggal meja makan..tilam...alat2 memasak..
doh terima jer la...

elok masa 3 bulan ..aku dan hubby berteka teki nak renovate tak..last2 pikir anak2 kecil lagi..pendapatan pun tak menentu..ada projek ada..tak der tak der la..so sekali lagi kami sewakan rumah tu dengan salah satu bilik pintunya sudah pecah gara2 pergaduhan suami isteri itu tadi..

so kali ni satu famili asal kelate..ada 5 org anak 4 dah keje..1 jer sekolah ting.2 ..
x sangka ramai nak sewa area sini..sbb kan famili ini dulukan deposit baga..so dia dulu yg dapat...diorg ni townhouse ni juga..sbbkan owner nak ambil satu rumah..nak renovate jadi banglo..so dia terpaksa pindah ..kira2 lama dah jadi org sini berbanding aku..baru 3 ker 4 thn jadi warga townhouse..
apa yg tak puas hati adalah sikap sambil lewa..anak2 pergi kerja naik kereta bukan main bergaya..kisah parking tu tak apalah..its okay..kat luar..tapi yg melibatkan halaman aku ni yg pening ..sapu jer buang sampah...sapu jer buang sampah...aik kesabaran semakin lama semakin tercabar..mungkin ujian dari Allah dapat org cmni yg tak paham bahasa..tapi aku bukan rasul ..sifat kesabaran yg tak dapat ditandingi..
Ya Muhammad ..jom selawat jap..

malas nak citer panjang..apapun yg aku sapu tu umah aku juga..
apa yg aku jaga tu umah aku juga..
bg mereka sewa tetap sewa..
hal2 kebersihan tuan rumah punya citer..
oii..kawasan sini ramai dah kena denggi..
aku dulu pun menyewa juga..tapi rumah yg kita duduk..semestinya nakkan cantik, bersih...
yelah manusia...dulu masa belajar pun aku dpt tengok manusia2 yg cmni pemalas...pengotor...tp 
itu dalaman..yg luaran mak aii..cantik giler make up..kalah artis..
sayang seribu kali sayang...



No comments: