May 28, 2009

kisah maid...

Actually maid aku sampai 20 may ..jam 4.30 ptg...aku tanya berapa hubby aku bayar kat dier...rm500 sebulan...aik ari tu hubby aku kata dlm 400 hingga 450 jer...awat kena tambah...rupa2nyer dia ni demand nak 500 gakk...sbbkan aku perlukan sgt maid..so ambil jelah tapi tengok lah sebulan dulu...aku tak kisahlah tapi jgn demand jer keje tak leh buat....

biler kemas 2 n 3 ari tu oklah...tapi nampaknyer maid aku ni kasar sket keje dia...buka paip air pun mcmlah aku ni tauke air..aik masak pun tak tau..aper citer...rupa2 baru 6 bulan kat Malaysia..hubby aku bgtau semua kena ajar balik budak ni..dier pun muda lagi 27 tahun...tp dah kawen anak sorang...suaminyer keje kat pucong as cleaner...itu yg aku dengar drpd mulut dier...
hari keempat....kes rantai anak pompuan aku hilang....buah rantai jumpa...rantai yg aku beli kat rm700 lebih tak der...kami sekeluarga mencari satu rumah....sampi la ni tak jumpa....bukan aku nak tuduh...mungkin anak lelaki (naqiu) ni tarik baju uyen...sbb buah rantai tu jer naqiu bg kat Pak Anjang dier....

hari kelima..maid aku pegang quran...n katernyer nak bersumpah yg dia tak ambil pun rantai tu...niat dia dtg nak bekerja jer....pas tu dier citer lak yg majikan lama dia siap tinggalkan rm1000 kertas kat meja n cincin berlian kat bilik air...utk uji dia...tak berani dia ambil...n katanyer aper guna dia sembayg....dia stop ngan majikan lama atas alasan majikan janji rm500 tapi sebulan rm 100 jer dapt selama 6 bulan berturut2....tu yg dia stop tu.... entahla nak percaya ke?????????? mmg betoi tak leh percaya 100% ...

mmg aku kena banyak guide...maid aku ni...ari tu aku suruh dia buat air 2 jenis utk student aku satu air sarsi n satu air asammasin....tut 2 dia gi campur 2 perasa n buat dalam 2 bekas...la dalam hati aku....nih dia paham tak bahasa aku..atau ke cepat sangt aku cakap...bab masak-memasak mmg aku kena monitor...sbb tgk basuh sayur pun tak bersih...tepon lak hubby aku benar kan dia guna....tapi yg pelik nyer slalu jer berbunyi.....ader aku dia tak angkat la....mungkin kalu aku tak der umah mesti bergayut jer....tapi dr pagi sampai 10 malam ler keje...sembahyg jer stop...

ni satu lagi...hari yg aku gi konvokesyen dari kul 7 pagi sampai lah 1.30 ptg.....balik2 jer umah...tgk rumah tak bersapu, pinggan mangkuk tak basuh...aper la agak2 nyer dia buat...setakat baju jer bersidai kat luar....masa ni mmg dia sorang jer kat umah..sbb aku anta mak aku jaga nizar kat umah makcik aku....mak aku mula bising....nasi tak masak lagi ker..ni puan lapar ni...lauk kitaorg bungkus kat luar...alasan dia ingatkan puan balik petang...aik slalu kalu aku kluar bilik 10 pagi....dah clear kat ruang tamu n dapur....umah aku ni kecik jer...mmmmm mak aku sindir tidur ler tu...aku dah mula was2 dengan semua hal yg berlaku sebelum ni...tapalah aku bagi masa n nak tengok..camna...nampaknyer tuan tak der kat umah...dia lak jadi tuan ni!!!!pasal rantai tu aku tak citer kat mak...for sure aku kena leter....

ni la yg malasnyer ambil maid.....bukan aku tak leh wat keje umah...tapi sbb pikir kan tgh pantang ni...tak berani nak angkat benda berat2...n layan kerenah anak....terpaksalah.....
whatever...we just wait n see sampai aku abis pantang!!!!!!!!!!

so pada saper 2 yg ader pengalaman ambik maid ni komen sket lahhh....supaya boleh aku wat panduan cmna nak tau diorg ni betoi2 nak keje ker ....thanks

No comments: