July 11, 2009

Ulasan buku

Manusia asyik mengatakan hak....sepatutnye hak isteri ni...hak suami tu...
tapi tak pernah ikhlas dalam memberi....mengikut buku ni kalu kiter asyik memberi kiter akan rasa bermakna hidup ni...barakah nyer...tapi kalu asyik menerima jer... kiter akan selalu gelisah dan itu yg aku katakan tadi asyik mempertikaikan soal hak...pas tu semuanya bersyarat...cinta bersyarat...kasih sayang bersyarat..."kalu nak sayang ayang...sayang kena wat tu n ni"...contohnyer....ha pernah tak Allah mengampunkan kiter dengan syarat? ha "kalo ko sembahyang khuyuk..akan ku ampun segala dosa kau"....contohnyer...matilah kalo camtu aku rasa susah nak khusyuk dalam sembahyang...tambah lagi anak2 dok panjat bahulah masa sembahyg.....so kalu tuhan menyayangi kiter tanpa bersyarat ..manusia juga sepatutnyer begitu...baru tenteram hati dan jiwa dalam kehidupan ...itulah diantara intipati utama dan senantiasa berada dalam hidup penulis...dan isterinyer...

aku nak syorkan bloggers bca buku ni bukan per...aku rasa aku beli buku pasal agama mmg susah nak khatam dan faham..tapi buku ni memuatkan kehidupan kiter seharian sepatutnyer hanya untuk Allah...pengisian hidup yg benar-sebenarnyer berkat kalu semuanyer kerana Allah...

Dalam buku ni pun penulis n wife dia sambung master...bayangkan dengan due date assignment ...on call sebagai doktor...anak2 yg kecil2...mcm aku pernah rasai masa aku sambung master dulu...fuh...hanya tuhan yg tahu betapa memerlukan pengorbanan dalam hidup.

tapi aper yg bestnyer buku ni memuatkan zaman kanak2 beliau yg aku pun turut merasai nyer sewaktu zaman kecil dulu...(penulis duk kat manjoi dekat ngan umah aku) lagi satu kalu kiter baca buku ni kiter akan terpikir sesuatu...jauh dari pandangan kotak pemikiran kiter...satu lagi pasal anak2..mengapa anak kiter begitu dan begini...semua acuan ibubapa....

carilah ilmu....ilmu yang bemanfaat dalam hidupmu...

No comments: