June 8, 2009

kisah maid 3....

...hish...geram betoi la dengan muka toya maid aku ni....aku dah tak naak tengok muka dia kat umah ni....tapi sabor jer la ader lagi seminggu lagi aku abis pantang....n dok tengah plan nak cari keje lain...n hidup lebih teratur lagi...( sebab husband n wife business malam...siang rehat)

ni nak citer perangai maid aku semalam....

kul 7.45 pagi.....
pagi 2 aku bangun bertungku...tiba2 baby jaga nak susu...sekaligus tengok penuh drypers baby...aku pun gi la ambik air kat dapur...nak cuci punggung baby ngan wipe tissues..masa 2 maid aku tengah cuci kain baju guna mesin basuh...aku pun intai la...sekali nampak baju baby campur ngan baju aku sekali....

aku pun tegur...nape campur baju saya dan baju baby...kan baju baby ader najis ..semalam dia berak melambak!!!..ni kalu saya bole sembahyg...tak sah sembahyg saya...tau!!! maid aku pun bersuara...saya tu lupak akak!!!..aku pun naik angin..masa mula datang dulu awak yg bg cadangan baju baby kena cuci tangan tak leh campur ngan baju lain...kulit nyer itu sensitif...skang ni dah lupa...ker malas !!!! berhenti kang baru tau (nada aku dalam merungut perlahan)....

tiba2 dia dok kat meja makan mengadap aku...lalu bersuara dengan beraninyer...tadi puan cakap mau berhentikan saya...berhentikanlah saya tak kisah!!!...aku pun balas balik..

ek dengar sini..tuan tu suruh awak keje lagi kat sini...ajar awak mana2 yg salah...awak ader minta maaf balik lewat ari tu? (Baru bukak citer pasal balik lewat) cuba awak pikir kalu jadi tuan..maid awak tak balik2..dengan baby menangis..anak2 lain tak mandi..satu ari tak bertungku..saya ni bukan sihat sepenuhnyer...pinggan mangkuk penuh kat singki...kalu niat datang sini nak cari duit keje betoi2 ingat lah lepas ni wat aper...guna otak yg ni boleh wat ke idak ker....

saya pun bekerja juga...cuba pikir kalu keje sana kejap berhenti keje sini jap berhenti...mesti awak yg bermasalah...bukan majikan...so jgn nak wat citer majikan dulu tak bayar gajilah...mngkin keje tu wat sambil lewa...tapi saya bayar gaji penuh...walaupun ader pinggan yg awak pecahkan...keje tak bersih..sbb nak bg peluang kat awak..awak kata awak miskin (naik darah aku gak la masa tu!)

lalu dia menjawab...yelah puan..kalu gitu maafkan saya!!! (dalam hati ...baru nak minta maaf....) saya wat lah keje betoi2 lepas ni...

Sejam kemudian....

elok abis bertungku aku sambung tidur jap... mata ngantuk giler sbb mlm tadi kejap2 bangun menyusukan baby.
Dalam lena tak lena aku perasan..... anak sulong aku minta maid aku nak makan nasi...n terasa anak aku bawa pinggan nak makan sendiri sebelah aku..(aku tidur kat ruang tamu). Biler aku bangun, maid tengah sidai baju kat luar...aku pun gi dapur... tengok2 nasi dia dah masakkan...tapi apasal nasi yg dia bagi anak aku ni nasi sejuk...mmm ni sah nasi semlm...ooo dia makan nasi panas...anakku makan nasi smlm.....(hatiku berdetik... macamana lah kalo aku keje nanti...biarkan anakku dengan dia..)

aku pun malas nak berleter...diam n seduk nasi panas ...n aku makan sekaligus suaplah dua org anakku makan sekali...nasi sejuk aku biarkan kat meja...biler dia masuk umah aku pun ajak makan sekali...dia ambik pinggan baru utk dia..aku pun bersuara...tak payah ambik pinggan lain ni pinggan ni ader nasi ...anak saya tak sentuh lagi pun....(dalam hati ku ...ambik ko..skang makan lah nasi semlm)

Aku tengok berkerut2 dahi dia telan nasi keras n sejuk smlm...hahahahaha....nak kenakan aku..ambik ko terkena balik....zalim kah aku??????????????????? ya Allah ampunkan hamba mu

ini!!!!

7 comments:

Anonymous said...

hi ima..
kak iza ni..huhuu..tension nampak ngan maid aaa..that's normal dear..sampai satu stage, bila akak dgr cite maid kena dera, akak dah takde nak kata kesian!..there must be something bad la yg dorg buat sampai majikan hangin satu mcm, betul tak?..
anyway, sabo aa..awak pantang pon tak abis lagi..pastu whether to continue or not, mmg tgk keadaan semasa..like my case, mmg prefer takde sebenonye, but bila ada baby ni payah le pulak..nak anto nursery yg dekat2 umah, takleh..dorg tak accept babies..anto umah baby siter lama, quite a distance..dia jaga ok, tapi sian kat baby..pagi2 dah masuk keta..balik dah mlm :(..dapat org jaga kat umah,hmm..memula ok..pastu KO..berkira sgt..takleh lewat brg seminit..mula la tunjuk muka..pastu my baby asyik tak sihat je..kemuncaknye, dia call akak tghari buta, soh amik anak, sbb anak akak meragam..terpaksa bawak baby gi opis babah dia!..so, option apa yg tgal -MAID..she can be racun and madu daaa...
for case, tgh anak kecik2 ni, somehow you need physical support laa..unless hubby mmg tip top leh jadik assistant..bukan apa, takut terkejar2 sume, kita gak yg susah..kids nowadays need more attention since both parents are working..either you korban jiwa sakit ati tgk maid, or you korban fizikal nak buat sume:)..
just my 10 sen laa..ari ni cuti, layan anak2 :)

ima-life said...

inilah dugaan kite....kak iza createla blog...boleh kenal famili kak iza.. kat sini lah tempat lepas tension...dulu diary...skang zaman IT blogla!!!! he...he rasa lega tau..

ima-life said...

bukan nak kate kma geram...amat pon geram...ni sabun cuci muka amat ilang ...sape amik ke die dah buang? tnyer die kt x tau abih saper yg kemas bilik air?....orang beli kat uptown 2...tadi amat ad bc paper pasal amah indon kene dera dengan majikan siap kene teruk simbah ngan air panas. makan nasi kosong jer...pas2 die cte kalo mintak lauk majikan 2 bg daging babi. cuba kt try wat cam 2...baru best...kita pon x penah dera orang...cam ne yer rase dera orang ni...kalo dlu dengar memag sian skg pikir mgkin memg ptut kot dorg kene cam 2....

ima-life said...

oii....amat...naper tak logout kmanyer blog dulu????ayaaa....

Anonymous said...

haha..niat ada, tapi tah bila nak buat..hehe..but i just love to read others..haha

chaie safri said...

so, pasni k.ima kalo nak amik maid,
pikir masak2 dlu.. bincang elok2.. tgk dlu orgnye cmne..tgk alternatif laen ape yg ada..sequence n consequences kna amek kira..hubby buat keputusan same2 bukan maen amek je..xperlu dera o what, it make things worst. if she need to be quit, let it be. your maid is part of your responsibility.. renung2kan dan selamat beramal...........hee~

ima-life said...

maid kena kena cuba-mencuba...kak leha dah 4 kali tukar maid..nampaknyer yg ni ok lak, member kma pun samer...kiter tak tau hati manusia...mula2 ok last2 teruk lak...aper yg penting maid tu nak keje ngan ikhlas ker atau mmg nak duit jer keje cincai buncai......