October 31, 2010

Kelahiran ke-4


Fuh...rasa lega bila tangisan bayiku kedengaran selepas bertungkus-lumus selama 3 jam bertarung dengan kesakitan..
warded hari khamis kul 6.30 ptg di pusat perubatan Ar-Ridzuan...sbb rasa berat sgt kat bghn serviks..dan sebelum tu dari 12.30 tghari aku dpt rasakan kontraksi yg tidak kuat berselang 1 jam...
Check-up selasa minggu yg sama..doktor seluk utk kenalpasti..rupa2nya sudah 2 cm..tapi aku dinasihatkan pulang sbb pintu tu masih tebal...
sampai di rumah..aku tak boleh tidur sbb kontraksi dtg perlahan2...mmg doktor ada masukkan ubat agar cepat kontraksi terasa...mlm tu aku menelefon suamiku agar pulang..setelah dua hari suami dikampung ...dia mengambil keputusan utk pulang semula ke KL sbb masih byk kerja perlu diselesaikan...memandangkan aku masih tidak sakit seperti org nak bersalin..
seelok suamiku berhasrat utk pulang...aku menasihatkannya supaya tunggu sehari lagi...petang itu aku mengambil keputusan utk ke pusat perubatan..sbb kontraksi setiap jam dari 12.30 ....dan rasa perut berat bila berdiri walaupun masih 38 minggu...
Sampai di hospital..bukaan sudah 3cm...aku diberi ubat agar membuang air besar dan kecil terlebih dahulu...sebaik sahaja selesai..aku bergerak ke bilik bersalin..dan ketuban dipecahkan dan air dimasukkan..bukaan mencecah 4cm....start kul 7 ptg..sakit dtg setiap 5 minit...sahingga kul 9.30mlm...sakit yg teramat sgt...sehinnga aku disuntik ubat tahan sakit...dan gas diberikan..sehingga lah terasa mcm nak kuarkan sesuatu....Dr.Raoofah dtg..utk menyeluk dan memperceptkan proses bersalin...setelah 3 kali push dgn bantuan vacuum..akhirnya keluar baby girl..yg nyaring betoi suaranya...
haaha...ni gambar hari ke-3 ..aku bawa bayi ni ke hospital semual sbb jaundis...


si kakak sibuk nak ikut....si kakak dah ada geng!!!

2 comments:

CatlinaFly said...

alhamdulillah..such a beautiful baby ima!congrats!

ima-life said...

thanks..